שתי המדינות שנקטו את הגישה המחמירה והקשה ביותר ביחס לנגיף הקורונה בשנתיים האחרונות הן מוקד ההתפרצות סין והדיקטטורה הסמוכה של צפון קוריאה שבת בריתה היחידה היא – סין. בשתי מדינות אלה הוטלו סגרים חמורים והונהגה מדיניות של אפס קורונה, כלומר על מקרים של נדבקים בודדים מטילים סגרים על מיליונים ועשרות מיליונים, הגבולות מפוקחים ביד רמה ונותרו סגורים ברובם למעט מקרים יוצאי דופן ועוד הגבלות.
לכן האירוע שהתרחש הבוקר (יום א') הוא סמלי לתקווה שמשנים כיוון ומתחילים לחזור לשפיות: רכבת מטען מצפון קוריאה נסעה לתחנה בעיירת גבול של סין במה שמוגדר כחציה ראשונה של הגבולות מאז סגירת הגבולות במסגרת תקנות הקורונה מלפני שנתיים.
North Korea train makes first crossing into China since border lockdown: Reports https://t.co/nfunFpbZYr
— ST Foreign Desk (@STForeignDesk) January 16, 2022
הרכבת עמוסה בסחורות חצתה את גשר הגבול בנהר יולה לפני שעצרה בתחנה בעיר דאנדונג הסינית, כך דווח בסוגנות הידיעות הדרום קוריאנית 'יונהאפ', כאשר גם סוכנות הידיעות היפנית קיודו מסרה דיווח דומה על המאורע. לפי הדיווחים לא ידוע אם הרכבת נשאה על גביה סחורות לתוך סין, אבל צוין כי ככל הנראה עד מחר (יום שני) תשוב הרכבת מסין לצפון קוריאה לאחר שהסינים יעמיסו עליה "אמצעים למטרת חירום". השאלה הגדולה היא באילו אמצעים מדובר, והאם יש בהם אמצעי לחימה שנועדו לסייע לפרובוקציות של צפון קוריאה שחזרה לאחרונה לשגר טילים בליסטיים ולאיים על ארה"ב והמערב.
אכן, מה שמעניין במיוחד בנוגע לפתיחת הגבול בין צפון קוריאה לסין לראשונה מזה כשנתיים עבור רכבת המסע שאמורה להגיש סיוע למדינה העניה של קים ג'ונג אין, הוא האם העיתוי קשור להגברת המאמצים הצבאיים של הדיקטטור הצפון קוריאני?
North Korea engaged in three missile tests in the first two weeks of 2022. Then after that it subsequently made the decision this weekend to reopen its border with China. Clear sequential moves from Pyongyang in turning its strategy back towards confronting the US.
— Tom Fowdy (@Tom_Fowdy) January 16, 2022
צפון קוריאה לא דיווחה רשמית על מקרי קורונה בכלל ובמקום זאת העדיפה הדיקטטורה של קים ג'ונג איל להתמקד בהגבלות מחמירות מול הנגיף, לרבות סגירת הגבולות וגם עצירת תיירות הפנים מאז תחילת שנת 2020. בשנתיים האחרונות סין אמנם הגבילה את כמות המסחר אך לא עצרה אותו, כאשר עיקר הסחורה שהועברה מסין לצפון קוריאה הגיעה על גבי אניות דרך היום ולא דרך רכבות בגבולות היבשתיים.
בדרום קוריאה מנתחים את אירוע חציית הרכבת כהקלה בהגבלות הקורונה. יחד עם זאת ארגונים המסונפים לאו"ם ממשיכים לדווח על מחסור במזון, ציוד רפואי ואמצעי קיום בסיסיים בצפון קוריאה. חלק ממשלוחי הסיוע שהגיע למדינה הושארו בבידוד למשך שלושה חודשים בנמל נאמפו ורק אז הוכנסו למדינה הנחשלת.
Since May 2018, the #US has gone missing on imposing sanctions and, as important, enforcing them. As a result, both #NorthKorea and #China are now openly violating these measures. What did we think would happen when we couldn’t be bothered to insist on compliance? @freekorea_us https://t.co/m2FEW4I6K6
— Gordon G. Chang (@GordonGChang) January 15, 2022