להט"ב

השחיינית הטרנסג'נדרית ששוברת שיאים ומכעיסה פמיניסטיות

ליה תומאס שוברת שיאים ומכעיסה את הפמיניסטיות

"להיות טרנסית לא השפיעה על היכולת שלי לעסוק בספורט וזה שאני מסוגלת להמשיך מאוד מתגמל", כך אמרה ליה תומאס, שחיינית טרנסג'נדרית ששוברת שיאי שחייה לנשים באוניברסיטת פנסילבניה. יש רק בעיה קטנה: עם כל השמחה על 'הישגיה' ההיסטורים בראיה טרנסג'נדרית, פמיניסטיות רואות בכך איום על טוהר הספורט הנשי.

תומאס עצמה שחתה בשלוש השנים הראשונות שלה עם נבחרת הגברים ובשנה האחרונה באוניברסיטה עברה להתחרות עם נשים ולהביס את כל מתחרותיה עם שיאים מגוחכים. בשבת האחרונה תומאס זכתה בתחרות השחיה 'זיפי' לנשים בעיר אקרון, אוהיו, כששחתה 200 יארד בסגנון חופשי בזמן של 1.41.93 דק'. התוצאה הזו לא רק מהווה שיא אוניברסיטה היסטורי אלא גם את שיא השנה לשחיה נשית במקצה הזה. זאת ועוד, יום למחרת התייצבה תומאס למקצה השחיה ל-1,500 מק' ושברה עוד שיא אוניברסיטה כשניצחה בזמן של 15.59.71 דק' – 38 שניות מהיר יותר מהשחיינית שהגיעה במקום השני.

שיא אחר שיא, תומאס גם שברה בתחרות קודמת שיא חדש במשחה ל-500 יארד ושולטת בכל המשחקים מקצרים עד ארוכים. הופעותיה המרשימות העונה מציבות אותה כפייבוריטית גדולה לקראת אליפות השחיה למכללות NCAA שתתקיים בחודש מרץ הקרוב באטלנטה. בכל תומאס, ילידת אוסטין, טקסס, צפויה להפוך לשחיינית הטרנסג'נדרית הראשונה שתגיע לנבחרת המכללות האמריקאית ויתכן מאוד שאף תוכתר כאלופת השחיה הנשית בארה"ב.

תומאס חוגגת את הישגיה: "שחיה היא חלק ענק מחיי וממי שאני. אני שוחה מאז גיל 5", היא סיפרה בחודש יוני לביטאון של אוניברסיטת פנסילבניה 'פן טודיי' והוסיפה: "התהליך של יציאה מהארון והפיכה לטרנסג'נדרית במקביל להמשך השחיה היה מלווה בחוסר ודאות רב, ולא היה ברור אם כטרנסית אני אוכל להמשיך להתחרות".

כזכור באולימפיאדת טוקיו לפני פחות מחצי שנה התחרו לראשונה טרנסג'נדריות שעמדו בתנאים ביולוגיים מסוימים במסגרת נשית – מרימת המשקולות לורל הבארד מניו זילנד אמנם כשלה והודחה אבל שחקנית הכדורגל קווין מקנדה זכתה עם נבחרתה במדליית הזהב.

מדובר בנושא רגיש. אם עד לפני שנה שנתיים בעיקר אנשי ימין שמרנים התנגדו להשתתפות טרנסג'נדרים בספורט נשי תחרותי, הרי שכיום גם פמיניסטיות רבות מתנגדות לשילובן לאור היתרון הביולוגי הלא הוגן שלהן על נשים מלידה, תופעה שיש החוששות כי היא עלולה להרחיק ילדות ונערות מעיסוק בספורט.

מרטינה נברטילובה, טניסאית העבר האמריקאית-צ'כית האגדית ופמיניסטית מובילה בספורט ובחברה, היא אחת מאלה שיצאו נגד מי שהיו גברים בעבר להתחרות בתחרויות נשים ומתחה ביקורת גם על המקרה של תומאס.

הלב יכול לצאת גם אל טרנסג'נדריות והקושי שהן עוברות בתהליך הלא פשוט וכמיעוט שסובל מבעיות ואפליות רבות, אולם עושה רושם כי עוד ועוד מקרים של גברים ששינו את מינן והשתלטו על ספורט נשי עושים למאבק החברתי שלהן ורק מגבירים את הביקורות הציבורית והעוינות.

 

 

 

שתף את הכתבה ב:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות