המכירות של יאכטות נמצאת בזינוק מטורף ועלו ב-8% השנה ביחס לשנת 2019 (לפי עידן הקורונה), כך מדווחת סוכנות רויטרס ומתבססת על נתונים של 'קבוצת סופריאכט'. מדובר על 200 יאכטות חדשות שנמכרו השנה והושמשו לעומת 165 בלבד בתקופה המקבילה לפני שנתיים. העליה המרשימה במכירות יאכטות מגיעה תקופת שיתוק וקיפאון בתחילת עידן הקורונה בשנה שעברה.
סירות התענוגות של העשירים שעלותן נאמדת בין 10 מיליון דולר (יאכטה צנועה, יד שניה) ל-600 מיליון דולר (יאכטה חדשה ומפוארת) הופכות ללהיט גובר והולך בקרב עשירים שחלקם התעשר בזמן הקורונה וגם מנצל את מצב הבריאות העולמי כדי להימנע מהתקהלויות ולהעדיף להתבודד בלב ים עם משפחה וחברים קרובים.
Superyachts enjoy pandemic tailwind as rich seek zen at sea https://t.co/rYyDvxDqf4 pic.twitter.com/EZVvV0dE9L
— Reuters (@Reuters) November 8, 2021
חברות שמוכרות ומשכירות יאכטות מדווחות כי 2021 כבר שברה ב-9 החודשים הראשונים שיא של 12 שנה במכירת יאכטות, וכמובן שפרסומים שכאלה לא מזיקים למאמצי השיווק והמכירה של עשירים אחרים שכמהים לפינוק ימי. בחודש שעבר ג'ק מא הפציע לראשונה מאז היעלמותו לפני שנה בידי שלטותו סין באי מיורקה על גבי הסופר-יאכטה שלו 'זן' ששוויה מוערך ב-200 מיליון דולר.
330 יאכטות חדשות הוזמנו עד סוף 2022 ומומחים בעולם היאכטות מעריכים כי המגמה תימשך. בעצם יאכטות קצת מזכירות נגיף – עשירים רואים את חבריהם מצטיידים ביאכטה ומשוויצים בה ואז הם רוצים יאכטה מפוארת ומשוכללת עבור עצמם וכך המכירות מזנקות.
צ'מה רוביו, שעובד במעגן יאכטות גדול בברצלונה, מזהיר את רוכשי היאכטות כי "מעבר לעלות רכישת היאכטה צריך לקחת בחשבון כי כ-10% מהכסף שעלתה היאכטה מושקעים מדי שנה בעבודות תחזוק, שימור, שיפוץ ותיקונים".
Worldwide Yachtsman has the FASTEST search in new and used yacht sales. Enter a feature or a manufacturer in the upper right corner "Keyword" search at https://t.co/Aqr8B5T9PK #WWY #Yacht #Boat pic.twitter.com/iNvcSm3KwX
— Worldwide Yachtsman (@WWYachtsman) November 8, 2021
לפי העיתון הכלכלי המוערך 'פורבס' כמות המיליארדרים בעולם זינקה בעוד 660 בני אדם בעולם לכ-2,755 מיליארדרים שחיים כיום וכשלאנשים יש המון כסף פנוי והם מחפשים איך להשקיע אותו על פינוקים ותענוגות, מגיעים לרכישת מטוסים פרטיים, טיולים לחלל ועוד דברים וביניהם גם יאכטות שהן סמל סטטוס.
'פרטי' FERRETI – חברה איטלקית לבניית יאכטות – הכניסה השנה כבר 1.04 מיליארד דולר ממכירות בין ינואר לספטמבר, כאשר בכל 2019 הכניסה 700 מיליון דולר בלבד. אלברטו גאלאסי, מנכ"ל החברה, סיפר כי "המגיפה לימדה אותנו כמה החיים שבריריים ודחיה כבר איננה מהווה אופציה למי שיכול להרשות לעצמו להצטייד ביאכטה".
כמו חברת 'פרטי', כך גם חברות אחרות בתעשייה שמדווחות על זינוק ברווחים ובהכנסות ששוברות שיאים. מיגזר היאכטות מרוויח רבות גם מעידן שאחרי הסגרים, בניגוד לספינות שיט התענוגות (קרוז) הענקיות שהיו נפגעות גדולות בתקופת הקורונה בשל ההגבלות השונות והפחד מהידבקות מאנשים זרים. אולם גם בתחום הקרוזים מדווחים על תחייה וזינוק בביקושים ובהזמנות עתידיות.