עד הבחירות זה יעבור, על סדר היום

סקירת רוחב | המפלגות השקיעו בפייסבוק

עדי סופר תאני, מנכ"ל מיקרוסופט ישראל

הבחירות ביום שלישי הקרוב הולכות להיות שונות במובנים רבים מאלו שהתרחשו פה ערב תחילת הקורונה, ודי קשה למצוא קווי דמיון בין מצבנו כמדינה אז לבין מצבנו כיום – אבל הנה, מצאנו אחד: תמונת הפרסום בפייסבוק. הכלי הזה של ענקית הטכנולוגיה מספק תובנה לא רעה על סכומי הכסף שהושקעו בכל מודעה ובכל עמוד באופן כללי, תובנה שיכולה להצביע על כיוונים, מגמות ונטיות של כל קמפיין וקמפיין. אם חשבתם שהמשבר הכלכלי והקורונה גרמו לנבחרינו לשנות את המדיניות שלהם לגבי ההוצאות ברשת החברתית – תתכוננו להפתעה שהיא לא ממש מפתיעה.

רגעים אחרונים לפני יום הבוחר, הנה סקירה קצרה של המצב:

הליכוד: לאן נעלמה המפלגה?

את מגמת הקיצוצים דווקא אפשר לראות בקמפיין הסושיאל הרשמי של הליכוד, אם מתעלמים לרגע מהעמוד של יושב ראש המפלגה. בעוד העמוד של בנימין נתניהו לא נעצר בכלל, והושקעו בו כ-1.7 מיליון שקלים בשנה החולפת ובקמפיין הנוכחי (לעומת 1.6 בבחירות הקודמות), עמוד הליכוד פשוט עמד מלכת וקפא.

מה זאת אומרת קפא? בהתחלה הוא רק התקרר – כי אם לפני בחירות הקורונה שפכו עליו כ-450 אלף שקלים, מאז, במשך שנה שלמה, הוא זכה לקידומי פוסטים בסך של 240 אלף שקלים. בשבועות האחרונים, מאז תחילת השנה האזרחית והקמפיין לבחירות, הוא באמת כבר הפך לא רלוונטי  ובחמישה פוסטים ממומנים בלבד שהועלו בו הושקעו במצטבר רק 17 אלף שקלים.

פעם הם מחאו כפיים ביחד. סער ונתניהו, ארכיון | צילום: פלאש 90
סער ונתניהו, ארכיון | צילום: פלאש 90

יש עתיד: מפלצת דו ראשית

אצל יאיר לפיד העסקים כרגיל. האסטרטגיה של הדיגיטל נראית כמו מפלצת דו ראשית שתוקפת אותך מכל הכיוונים. מצד אחד היו"ר שממשיך להפגיז בסושיאל עם הוצאה של 1.7 מיליון שקלים מאז בחירות 2020, ומצד שני עמוד מפלגה שהיה עד לא מזמן די מנומנם והתעורר ברגע האמת (רבע מהכסף שהושקע בו מאז אוגוסט 2019 הושקע בשבוע האחרון).

מה שיוצא מכל זה בימים אלו הוא בליץ מתוזמן (250 אלף שקלים שהושקעו רק בשבוע האחרון על ידי שני העמודים, בחלוקה של 50-50 ביניהם בערך), כשגם התכנים מחולקים – בעמוד של לפיד יותר תכנים אישיים של היו"ר ואילו בעמוד הרשימה מגוון מסרים שמטורגטים לקהלים שונים.

כחול לבן: בני ממשיך לרוץ

מישהו שמע על משבר כלכלי וקיצוץ בהוצאות? לא אצל כחול לבן, שממשיכה להשתולל ולהוציא סכומי עתק בחסות מימון המפלגות הנדיב שעומד לזכותה, בשל תוצאות הבחירות האחרונות. שנה חלפה מאז הבחירות האחרונות שגם בהן כחול לבן הייתה זו שהוציאה הכי הרבה כסף על עמוד המפלגה ועמודי ארבעת חברי הקוקפיט עליו השלום: קצת פחות משישה מיליון שקלים. הפעם אמנם הסכומים נמוכים משמעותית כי לפיד, אשכנזי ויעלון בחוץ, אבל גנץ עדיין מוביל את הקטגוריה.

על העמוד של ראש הממשלה החליפי הושקעו בבחירות 2020 כ-2.3 מיליון שקל. מאז, הושקעו עוד 1.7 מיליון בעמוד, והוא עוקף שוב את נתניהו בלטרגט אותנו בפייסבוק. עכשיו השאלה היא רק אם זה יעזור לו לצלוח את אחוז החסימה. דווקא בשבוע האחרון נרשמה בלימה מסוימת בכמות הפרסומים ובהשקעה הכספית בהם, שהסתכמה ב-43 אלף שקלים בלבד.

את הרשימה עצמה די שכחו שם. אותו עמוד שקיבל מימון של למעלה מ-700 אלף שקלים בתקופת הבחירות הקודמת הסתפק בכ-230 אלף בלבד ב-12 החודשים האחרונים. הרבה יותר מאשר השאר, אבל כלום לעומת העבר.

העבודה: בליץ ופילוחים

גם במפלגת העבודה למדו מנתניהו ומגנץ: המפלגה מאחור, מרב מיכאלי בחזית.

את הכסף המשמעותי מעדיפים בעבודה להוציא על סרטונים של היו"ר שמקודמים דרך העמוד שלה, כששאר מועמדי המפלגה לכנסת נמצאים הרחק מאחור. השבוע האחרון הוא בליץ של ממש: יותר מ-20% מהכסף שהושקע בעמוד של מיכאלי בשנה וחצי האחרונה הוצאו בשבוע האחרון. בסך הכל מעריכה המערכת של פייסבוק את ההשקעה האחרונה ב-80 אלף שקלים.

הפרסום הכי יקר בתקופה האחרונה היה לווידאו של מיכאלי, שקודם בכ-30 אלף שקלים וקהל היעד העיקרי שלו היה נשים בגילאי 25-44. פרסום נוסף שמראה אותה בתוך עדר הגברים המובילים את הרשימות והמפלגות האחרות קודם גם הוא בכ-20 אלף שקלים ויועד בעיקר בעבור גברים בגילאים דומים.

ומה קורה בעמוד המפלגה שאלתם? הכל טוב. פרופיל נמוך (כ-9,000 ₪ בלבד הוצאו שם בשבעת הימים האחרונים). אחרי בליץ של סרטוני מיכאלי לנשים ולגברים ובתחילת החודש, הוא פשוט פינה את הבמה.

ימינה: נפתלי מאוהב

הקורונה כנראה עשתה טוב ליחסים של נפתלי בנט ופייסבוק. העמוד של ימינה לא רלוונטי בקמפיין שלהם, הכול קורה ומתעדכן ומקודם בעמוד האישי של בנט, עם השקעה של יותר ממיליון שקל בשנה האחרונה. רק לשם השוואה: בבחירות הקודמות בנט אמנם לא עמד בראש המפלגה, אך בעמוד שלו הושקעו 38 אלף שקלים בלבד.

בשבוע האחרון העמוד של בנט בטירוף של הוצאה עם השקעה של 189 אלף שקלים. הפוסט הבולט מבחינת ההשקעה הכספית שבו היה פוסט שייועד לצעירים בוגרי צבא והוצאו עליו יותר מ-30 אלף שקלים. ככה מנסים כנראה בימינה לצופף את השורות, רגע לפני שנתניהו מוציא את הקשית ומתחיל לשתות קולות.

מה קורה עם העמוד של איילת שקד? אל תשאלו. שקט תעשייתי. עובדים אורגנית אבל כמעט ולא מקדמים. הכול על בנט בסושיאל.

שניים אוחזין. מימין: בצלאל סמוטריץ', הרב חיים דרוקמן, נפתלי בנט | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
בצלאל סמוטריץ', הרב חיים דרוקמן, נפתלי בנט | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ש"ס: דרעי במתקפה

בדומה למערכות בחירות קודמות, העמוד של תנועת ש"ס בפייסבוק כמעט אינו פעיל והפעילות הממומנת נעשית בעמוד של היו"ר אריה דרעי, שם הושקעו כמעט 100 אלף שקלים בשבעת הימים האחרונים.

כמו מיכאלי ובנט גם העמוד של דרעי נמצא בבליץ של הימים האחרונים, עם לא פחות משישה פוסטים ממומנים באוויר בהשקעה של עשרות אלפי שקלים. מסרים מהרב עובדיה, תכנית של דרעי להזנת נזקקים ועוד – כל החומרים שמהם עשוי להיות עשוי המנדט הנוסף של ש"ס – נזרקים לחלל הרשת, וצפויים להמשיך ולהציף אותה גם בימים הקרובים.

יהדות התורה: לא משתתפת במשחק

בניגוד לש"ס, הפלג האשכנזי של המגזר החרדי לא לוקח חלק בקמפיינים בפייסבוק. לראשי המפלגות כמובן שאין עמודים רשמיים וגם עמוד המפלגה הוא עמוד לא ממש פעיל ובטח לא צינור להפצת מסרים. אין שום ניסיון לפנות לקהלים חדשים מבחינתם, העיקר שמירה על הקיים. רק 2,700 שקלים שולמו על קידום בחשבון של המפלגה בשבוע האחרון.

מרצ: געוואלד, אבל בשקט

למרות שהיא במצב צבירה מתנדנד, מרצ לא משתוללת. העמוד של המפלגה אמנם פעיל (כ-70 אלף שקלים בשבוע האחרון) אך רק הפוסט שקובע "אם אין מרצ יש לו 61" מקודם נכון להיום באגרסיביות (10-15 אלף שקלים).

העמוד של יו"ר המפלגה ניצן הורוביץ עובד גם כן בצורה אינטנסיבית (26 אלף שקלים הוצאו בו בשבעת הימים האחרונים), אך להבדיל מהאסטרטגיה של מרבית המפלגות האחרות, הוא נמצא מתחת ולא מעל עמוד המפלגה. גם בעמוד של הורוביץ מקודמים בעיקר מסרים של אסור לאבד את מרצ, ועושה רושם שזה מה שנשמע עד הסוף הטוב או המר (תלוי מאיזה צד אתם מסתכלים על זה).

ישראל ביתנו: ליברמן שליט עליון

בישראל ביתנו עסקים כרגיל. הזרקור מופנה אל ליברמן שמושך את כל האש בשעה שהרשימה עצמה כמעט לא קיימת. אולי אין השתוללות כמו שהייתה לפני הבחירות הקודמות, אז הושקעו בעמוד למעלה מחצי מיליון שקלים, אבל גם הפעם ליברמן לא נשאר מאחור ובאופן עקבי ממשיך לקדם פוסטים שלו בפייסבוק בעשרות אלפי שקלים.

בשבעת הימים האחרונים הגיע ליברמן לסכום של 48 אלף שקלים, וזאת בשעה שבעמוד של המפלגה הושקעו בערך עשרה אחוזים מהסכום הזה. על חברי רשימה אחרים אין מה לדבר בכלל. אפילו בעמוד של אלי אבידר הפופולרי, שנשמע לא מעט במרחב הציבורי, לא הושקע ולו שקל בחודשים האחרונים.

חכ אלי אבידר צילום רוני בק
ח"כ אלי אבידר בבלפור. עושה רעש מבלי לבזבז | צילום: רוני בק

הציונות הדתית: סמוטריץ' בחזית

גם ברשימה של בצלאל סמוטריץ' לא משתוללים למרות שחלק מהסקרים לא מנבאים להם טובות. בעמודו של היו"ר, שמשמש כצינור המרכזי, הושקעו השבוע כמעט 50 אלף שקלים לצורך מימון פוסטים. הכיוונים מגוונים: פוסט על התכנית לחיזוק ההתיישבות בגליל, שייועד כמעט אך ורק לתושבי הצפון, לצד המתקפות הקבועות על מערכת המשפט.

העמוד של הרשימה עובד, אבל מאוד בשקט (12 אלף שקל הושקעו בקידומו בשבוע האחרון). כולל פוסט של סרטון שכותרתו "כיצד נכניס את אורית סטרוק לכנסת".

————–

בואו להתעדכן בכל מה שקורה בעולמות המדיה בקבוצת הפוש הייעודית של כסית בווטסאפ – בלי חפירות, בלי דיבורים, רק קישורים לאייטמים חדשים. להצטרפות לחצו כאן. ויש גם אפליקציה: להורדת האפליקציה עבור מכשירי אנדרואיד  |  להורדת האפליקציה עבור מכשירי אייפון

שתף את הכתבה ב:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות