איכות חיים

כמה כסף המדינה מכניסה מהעישון בארץ?

הכנסות המדינה מתקבולי מיסי קנייה על מוצרי הטבק עמדו בשנת 2020 על 7.2 מיליארד שקלים. היקף הפרסום ירד משמעותית בעקבות חוק איסור הפרסומות והגבלת השיווק על מוצרי טבק
צעירים מעשנים נרגילה ליד כיכר ציון בירושלים. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

לרגל היום הבינלאומי ללא עישון שצוין אתמול (ב', 31.5) פרסם משרד הבריאות נתונים על העישון בישראל. מהנתונים עולה כי תקבולי המדינה ממיסי קנייה על כלל מוצרי הטבק בשנת 2020 היו כ- 7.2 מיליארד שקלים. לשם השוואה, תקציב משרד הבריאות בשנת 2019 היה הגבוה ביותר בתולדות המדינה ועמד על כ-41 מיליארד שקלים (לפי פרסומים בתקשורת. ב-2014 היה גובה תקציב המשרד 24 מיליארד שקלים). כלומר, הכנסות המדינה מעישון בלבד בשנה אחת הן כ-17.5% מתקציב משרד הבריאות האחרון שאושר.

בשנת 2020 היו הכנסות המדינה ממיסי קנייה על סיגריות בלבד כ-6.5 מיליארד שקלים, מהם כ- 6.04 מיליארד שקלים על סיגריות מיובאות וכ-495 מיליון ש"ח על סיגריות מייצור מקומי. מוצרי טבק אחרים, בהם טבק לעישון, טבק לנרגילות, טבק למקטרת, סיגרים ויחידות טבק לחימום, הוסיפו לקופת המדינה עוד כ-743 מיליון שקלים.
לסך תקבולי המדינה ממיסוי על מוצרי טבק יש להוסיף את תקבולי המע"מ בגובה של יותר ממיליארד שקלים נוספים.

בשנת 2020 נרשמה עליה ביבוא הסיגריות בשיעור של כ-15%, זאת בעיקר כתחליף לרכישת סיגריות בדיוטי פרי ובחו"ל, שנעצרו בעקבות סגירת השמיים בזמן מגפת הקורונה. בסך הכל יובאו לישראל כ-317 מיליון חפיסות סיגריות, בנוסף לכ-27 מיליון חפיסות מייצור מקומי. זהו המשך של מגמת הירידה בייצור סיגריות מקומיות, לצד מגמת העלייה בייבוא סיגריות תוצרת חוץ.

עלייה דומה של כ-15% נרשמה בייבוא טבק לגלגול. סה"כ יובאו כ-500 טון טבק לגלגול, זאת בהשוואה ל-432 טון בשנת 2019 ול-873 טון בשנת 2018. שינויים אלו בייבוא טבק לגלגול נגרמו כתוצאה מהשוואת נטל המס בין טבק לגלגול וסיגריות, מפברואר 2019.

במהלך שנת 2019 השקיעו חברות הטבק והניקוטין בישראל 36.7 מיליון שקלים בפרסומות, חסויות וקידום מכירות. זאת ירידה משמעותית של כ-27.5 מיליון שקלים מהתקציב אשתקד. אנו עדים בנתונים אלו להצלחה ולהשפעה המשמעותית של חוק איסור פרסומות. בעקבות כניסתו לתוקף של החוק והגבלת השיווק על מוצרי הטבק והעישון, הוגבלה מאוד יכולתה של תעשיית הטבק והניקוטין לפרסם בהיקפים גדולים. הדרישה החוקית להסתרת מוצרי העישון בנקודות המכירה גרמה לחברות להשקיע בסיוע לחנויות ברכישת מעמדים מותאמים והתקנתם. העיתונות הכתובה נותרה עדיין ערוץ הפרסום הציבורי המשמעותי של תעשייה זו.

שתף את הכתבה ב:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות